Google se pouští do vertikálů a konkuruje přímo proti vydavatelům, pokroky ve strojovém učení a umělé inteligenci a vyhledávání bez kliknutí jsou trendy, které pravděpodobně ovlivní SEO v dalších třech letech, alespoň podle průzkumu od společnosti SparkToro, která se dotázala více než tisíce a pět set konzultantů a praktiků.
Jsou to trendy, které tu s námi zůstanou?
Respondentům byl prezentován seznam voleb a byli dotázáni, „Jak moc velký dopad si myslíte, že mají následující trendy na SEO a budou mít dopad na SEO v příštích třech letech?“ Možnosti byly hodnoceny na škále od nuly do čtyř, nula znamenala „nulový dopad“, kdežto čtyřka znamenala „obrovský dopad“.
Trend, který měl podle respondentů snad nejmenší dopad a který pravděpodobně nebude mít zas tak velký dopad na SEO zahrnoval především výstupy a výsledky vyšetřování Kongresu a Ministerstva spravedlnosti Spojených Států, pokroky ve vizuálním vyhledávání a „produktové objevovací“ nástroje jako je například Google Discover.
Googlův vpád do vertikálů.
Spolu s regulérním internetovým vyhledávačem, Googlův obrázkový a místní vyhledávač na internetu také drží velice dominantní pozice. Další vlastnictví tohoto giganta – YouTube – se jen tak náhodou ocitá na druhé příčce celosvětově největšího internetového vyhledávače.
Společnost se také rozšířila do cestování a plánování cest tím, že spustila Google Flights v roce 2011 a, to se stalo teprve nedávno, GOogle Hotels a nástroje pro plánování cestování, které jsou celistvě a komplexně integrovány s GOogle Mapami a konsolidují tak rezervace a objednávky na základě e-mailových potvrzení. V tomto příkladu cestovní nabídky Googlu navyšují pravděpodobnost, že ti, kteří chtějí vycestovat do zahraničí na dovolenou, použijí Google Mapy, aby tak mohli plánovat své cestování a výlety, protože jejich rezervace, spolu s místy, která je zajímají a která by chtěli navštívit, mohou být zhlédnuta na jednom jediném místě, což může znamenat, že úspěch v tomto určitém sektoru je daleko pravděpodobnější a z větší míry tak může zasáhnout GOogle My Business profily, než jejich přítomnost na jiných platformách, jako je Facebook, Yelp nebo TripAdvisor.
Na druhou stranu, několik Googlových pokusů na rozšíření jeho dosahu se zase setkalo se selháním a neúspěchem. Jeho kolaborativní platforma, GOogle Wave, setrvala na trhu zhruba rok. Můžete také najít Google+ na samém vrcholu kopy Googlových opuštěných sociálních sítí. Ne všechno, co GOogle zkusí, tak se udrží, ale když už se tak stane, může to mít opravdu tak velký vliv, že to může ovlivnit způsob, jakým marketéři provádějí své úkony a svou práci.
Pokroky ve strojovém účení
Strojové učení může být použito ke shromažďování či k identifikování signálů, personalizaci výsledků vyhledávání na základě uživatelově vyhledávací historie, k lepšímu pochopení vyhledávacího úmyslu a k daleko více věcem. Zatímco se vyhledávací algoritmy neustále zdokonalují a pokračují ve svém vývoji, marketéři se mohou ocitnout v pozici, kdy se budou zaměřovat daleko více na vytváření skvělého obsahu pro jejich obecenstva, než na nejrůznější časově náročné úkony – jako například metadata, výzkum klíčových slov, alt text a podobně – které přenechají strojovému učení, aby si s tím poradilo.
Vyhledávání bez jediného kliknutí.
Valná většina vyhledávání na Google skončí bez kliknutí, avšak žádná kliknutí se nutně nemusí rovnat nulovým příležitostem, Fishkin, který bude přednášet své poznatky o tomto určitém tématu na SMX East konferenci v New Yorku, 13. listopadu, předtím uvedl pro Search Engine Land. Zatímco se organické položky výsledků stále dostávají níže a níže na stránce s výsledky vyhledávání, SEO na stránce s výsledky se stává daleko větší zaměření pro vydavatele.
Intervence vlády?
„Na frontě trendů jsem si zprvu myslel, že byly výsledky vskutku překvapivé, většinou proto, protože jsem skeptický o dopadu hlasových odpovědí (které se umístily vysoko) a velice silně očekávám společné vyšetřování z nejrůznějších odvětví vlády Spojených států, což by dle mého mohlo vyústit v podstatné změny pro celý Google,“ Fishkin okomentoval studii v jeho příspěvku, avšak poté argumentoval: „Avšak pokud se na to podívám ještě jednou, věřím, že časový úsek „tři roky“ je možná odpovědný za tyto výsledky. Vyšetřování a následující soudní boj by mohly trvat podstatně déle, než by se celá věc vyřešila.“
Google se nedávno dostal pod zvýšený dohled a hledáček Ministerstva spravedlnosti Spojených států a stejně tak i nadějní kandidáti na prezidenta v roce 2020 Bernie Sanders a Elizabeth Warren prosazují razantní kroky, které by mohly vést k rozbití těchto technologických gigantů. Společnost byla pokutována snad milionkrát Evropskou komisí a je nyní nucena představit uživatelům operačního systému Android výběrovou obrazovku internetových vyhledávačů jako součást nápravy. Pokud DOJ nebo Kongres zjistí, že jsou praktiky GOogle protikonkurenční, může být společnost donucena změnit to, jakým způsobem jeho algoritmy fungují nebo způsob, jakým jsou prezentovány výsledky vyhledávání.
Proč by nás to mělo zajímat.
Individuálně, tyto výsledky průzkumu nemusí ve výsledku znamenat nic podstatného či úchvatného, avšak když je všechny srovnáte a porovnáte mezi sebou navzájem, ilustrují to, jak moc komplexní obrázek je vlastně krátkodobá budoucnost SEO.
Trend, u kterého se nejvíce předpokládá, že bude mít obrovský dopad na SEO během následujících tří let, je bezpochyby vstup Google do boje s vertikály a konkurování vydavatelům, společně s nejméně volenou odpovědí, výstupy z vládních vyšetřování společnosti Google, které nám podstrkují ideu toho, že Google bude rozšiřovat jeho dosah na internetu a vláda – ať už pro ten důvod či jiný – nebude pravděpodobně schopná nic proti tomu dělat.
Strojové učení může také pokročit dál k tomu, že vyřeší vyhledávání daleko rychleji, což může znamenat daleko více vyhledávání bez jediného kliknutí, ovšem také to může znamenat, že uživatelé najdou obsah, který hledají, daleko rychleji, což může potencionálně pohánět vysoce kvalifikovaný provoz na vaše webové stránky. Abyste se chopili příležitosti a využili výhod strojového učení, marketéři jako vy musí být schopni zaměřit se daleko více na zkušenost obecenstva, namísto toho, aby se soustředili na detaily, které vidí pouze internetový vyhledávač.