Je tu jistý protichůdný důkaz, který obklopuje adopci spotřebitelů chytrých reproduktorů pro hledání a komerci. Několik studií a průzkumu ukazuje růst, ovšem jiná data zase navrhují to, že chytré reproduktory se ještě neobjevily na trhu jako nové platformy pro komerci. Avšak EMarketorova „nová předpověď nakupování na chytrých reproduktorech“ jasně tvrdí velice vzestupnou předpověď o budoucnosti „hlasového nakupování“.
Třicet jedna milionů hlasových nakupujících. Společnost uvádí, že třicet jedna milionů Američanů bude „nakupovat skrze jejich chytré reproduktory tento rok, což je narůst o skoro třicet dva procent oproti roku 2018.“ Společnost definuje „nakupování“ velice široce, tedy jako „prohlížení, prozkoumávání produktů a přidávání produktů do nákupního košíku.“ Do dvou let EMarketer uvádí, že počet se vyšplhá na třicet osm milionů hlasových nakupujících, neboť vlastníci chytrých reproduktorů budou činit daleko více průzkumu na jejich zařízeních s virtuálním asistentem.
eMarketer také uvádí, že dvacet jedna milionů lidi ve Spojených státech Amerických také učiní nákup tento rok za použití chytrého reproduktoru. Nejdůležitější poznatek je bezpochyby ten, že tyto nákupy se budou týkat výhradně digitálního zboží – filmy a hudba.
Nakupování se nerovná kupování.
Je tu nyní velký počet spotřebitelských studií a průzkumů trhu, které zahrnují „nakupování“ jako otázku. Pokud je ale nakupování takto široce definováno, jak to učinila společnost eMarketer, jejich předpovědi jsou více či méně věrohodné, pokud taky přihlédneme k faktu, že je tu více než sto milionů chytrých reproduktorů v amerických domácnostech. Hlavní obchodníci ve Spojených Státech také věří tomu, že hlasové nakupování se stane opravdu velkých fenoménem v následujících tří letech. Avšak pokud „nakupování“ zahrnuje transakci, je tu jistý důvod být obezřetný.
Jedna kategorie, které je předvídán potenciální růst na chytrých reproduktorech, je ale opětovné nakupování. Walmart vybudoval hlasovou strategii pro existující zákazníky okolo objednávání předtím nakoupeného zboží. (Kantar předtím uvedl, že 12.6 procent Google Home vlastníků si objednalo zboží na těchto zařízeních). Další potencionální růst v kategorii najdeme v kategorii „sebou“, tedy objednávání jídla anebo dovážek jídla od hlavních restauračních franšíz (například Domino’s pizza). Tohle je ale také jistou verzí opětovného objednávání.
Chování spotřebitele může být ale úplně něco jiného.
Právě teď je tu tolik nejrůznějších průzkumů, že si můžete doslova vybrat jeden, který podporuje tu verzi, kterou chcete, ohledně hlasového vyhledávání a nakupování. Hlášení z roku 2018 od společnosti Voicebot.ai, například, zjistilo, že skoro dvanáct procent všech vlastníků chytrých reproduktorů použilo hlas při nakupování jednou za měsíc. V polovině roku 2018 počet procent navýšil na šestnáct procent. A znovu, je tu důvod být trochu skeptický. (Chytré telefony jsou na úplně jinou diskuzi okolo hlasového vyhledávání a nakupování.)
Ale nedávno studie od The Information navrhuje to, že skutečné chování spotřebitelů je na roveň s odpověďmi ve spotřebitelských průzkumech. Je citován Uber jako reprezentativní daleko většího trendu: „Uber získává objednávky pouze pro několik stovek jízd denně skrze Alexa, uvedla osoba, které jsou tato data známá. To sestává počet menší než 0.002 procent všech patnácti milionů jízd, které Uber učiní denně.“
Proč by nás to mělo zajímat.
Poněvadž se moc neustál prodej milionů chytrých reproduktorů a vzestupných předpovědí, hlasové nakupování a komerce nebyly ještě zcela materializovány, jak bylo předtím předvídáno. Tímhle nechceme říci, že se to snad nestane nebo že by hlasové vyhledávání na chytrých telefonech nezískávalo jisté reálné momentum.
Centrální problém v této diskuzi je ten, že nemáme analytika či podstatné data chování. Máme pouze průzkumy, které nemusejí být vždy hodné prozkoumání pro daleko širší populaci. Platformy chytrých reproduktorů také musí učinit zlepšení použitelnosti (a zabývat se obavami o soukromí), ještě předtím, než bude realizován jejich pravý potenciál. A konečně, virtuální asistenti budou dozajista pohánět rozumnou četnost vyhledávání, což zahrnuje průzkum produktů a objevování. Avšak tento den může být daleko dál než bychom čekali.
Prozatím by marketéři měli pronásledovat místní a mobilní SEO nejlepší praxi (jsou tu jistá specifika u Alexy a Google Asistenta), měli by testovat a experimentovat (s dovednostmi a hlasovými akcemi) – připravovat se na den, kdy spotřebitelé budou nakupovat a kupovat v rozumných počtech skrze Alexu a Google Home.